Truskawka – apteczka w kulce

Multiwitamina z kobiałki
Codzienna porcja truskawek w sezonie to bomba najlepszych substancji odżywczych, naturalny kosmetyk i lek na bardzo wiele dolegliwości. Wartość odżywcza truskawek zależy od pogody, w jakiej dojrzewały. Deszcz oraz chłód mogą zmniejszyć ich wartość odżywczą nawet o połowę! Czekamy na nie, marząc o wspaniałym aromacie i smaku. A przecież truskawki warto jeść nie tylko dlatego. 10 dag to garstka, ale pokrywa dobowe zapotrzebowanie człowieka na witaminę C, która ułatwia organizmowi przyswajanie zawartego w nich żelaza. Dzienna porcja tych owoców pomaga zapobiec anemii. Dzięki witaminom z grupy B i magnezowi działają antydepresyjnie. A sole fosforu, wapnia, krzemu i manganu wzmacniają kości i dodają urody skórze, paznokciom oraz włosom. Cukier w truskawkach to łatwo przyswajalna lewuloza, którą mogą się delektować także cukrzycy. Poza tym owoce te zawierają bromelinę – enzym ułatwiający spalanie tłuszczu i trawienie białek. Żeby mógł dobrze pracować, należy zjeść truskawki na czczo lub przed posiłkiem. Bromelina działa też moczopędnie, odkażająco i odtruwająco. Wspomaga więc pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego, a także wypłukuje piasek i drobne złogi z nerek. Letnia kuracja truskawkowa może ulżyć tym, którzy cierpią na schorzenia stawów, gdyż owoce te mają zdolność usuwania kwasu moczowego, podrażniającego stawy. Powinni je jeść również amatorzy mięsa, bo odkwaszają organizm. Z kolei regulując pracę nerek – obniżają ciśnienie. Zawierają też sporo pektyn, usuwających nadmiar złego cholesterolu, oraz kwas elagowy, który ma zdolność neutralizowania substancji rakotwórczych. Uwaga, alergia! Truskawki należą do produktów silnie alergizujących. Z tego względu nie powinny ich w ogóle jadać dzieci do drugiego roku życia. Starszym wprowadzajmy truskawki do jadłospisu stopniowo. Uwaga: reakcja alergiczna może wystąpić nawet u dorosłych, którzy wcześniej nie mieli takich problemów. Dlatego nie jedzmy truskawek od razu w dużych ilościach. Ponieważ owoce te zawierają również salicylany, osoby uczulone na aspirynę (kwas salicylowy) najprawdopodobniej nie będą mogły ich jadać. Problem będą też mieli chorzy cierpiący na zespół jelita drażliwego. Warto wiedzieć, że drobne pesteczki na skórce i w miąższu owoców mogą spowodować silną biegunkę. Jednak nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło, bo właśnie z tego powodu będą zadowolone osoby, które cierpią na zaparcia.

Smakołyk na zimę
Najlepsza odmiana na dżemy, soki i mrożonki to senga sengana. Owoce są duże, ciemnoczerwone i aromatyczne. Niemal równie wartościowa jest odmiana geneva. Murzynki, zwane też purpuratkami, nadają się do przetworów tylko w połączeniu z innymi owocami, np. agrestem czy rabarbarem. Z kolei ananas czy senga precosa to typowe odmiany deserowe. Za to wczesna kama jest idealna dla tych, którzy już na początku sezonu chcą mieć robienie przetworów z głowy.

tekst: Iwona Krupa
źródło: miesięcznik „Zdrowie”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *